Wielka Pętla Wielkopolski
Wielka Pętla Wielkopolski to szlak żeglugi śródlądowej o długości prawie 700 km, prowadzący z Santoka nad Wartą, następnie Notecią przez Czarnków i Nakło na przedmieścia Bydgoszczy, skąd Kanałem Górnonoteckim przez jezioro Gopło i Kanał Ślesiński do Konina. Następnie szlak prowadzi Wartą z przez Poznań i Międzychód do Santoka, w którym Warta łączy się z Notecią.
Jest to jeden z najważniejszych szlaków na polskich drogach wodnych. Jednocześnie jest to jeden z niewielu szlaków, który w całości można pokonać jednostkami o zanurzeniu większym, niż 30 cm.
Najwspanialsze odcinki pętli to z pewnością odcinek Warty od Konina do przedmieść Poznania, dolna Warta za Poznaniem, dolna Noteć za Krzyżem oraz płynący przez lasy Kanał Górnonotecki przed Lisimogonem.
Jak pokonać Wielką Pętlę Wielkopolski? – oto jest pytanie! Można popłynąć w jednym kierunku (wg wskazówek zegara, lub w kierunku odwrotnym). – W takiej sytuacji zawsze natrafimy na długie odcinki, na których będziemy zmuszeni płynąć pod prąd, który może okazać się okresami bardzo bystry. Autor niniejszego opracowania proponuje podzielić pętlę na przynajmniej dwa odcinki: Jeden od Konina w dół Warty przez Poznań do Santoka. I drugi – od Konina w kierunku północnym, kanałami, jeziorami i Notecią do Lisiego Ogona i dalej w kierunku zachodnim na Nakło i do Santoka. W ten sposób mamy gwarancję ciszy niezakłóconej silnikiem zmagającym się z nurtem rzeki.
Ile czasu przeznaczyć na Wielką Pętlę? – To już zależy od załogi i od tego, jak często i na jak długo będziemy się zatrzymywali. Na odcinkach, na których są śluzy, musimy liczyć się z tym, że każde śluzowanie trwa ok. 15 minut. Śluzanci są ludźmi uprzejmymi i sami z siebie informują kolegę na następnej śluzie o zbliżającej się łódce. Śluzowanie po godzinach urzędowych z reguły jest możliwe za podwójną opłatą. Absolutnie minimalny czas płynięcia odcinkami z prądem rzek to: Konin-Poznań-Santok 3-4 dni; Konin-Lisiogon-Santok: 5-6 dni.
Opis drogi wodnej, historia, ciekawostki znajdziesz tu:
„Polskie Drogi Wodne” Tomasza Majora jest pierwszym od 1936 roku kompleksowym przewodnikiem po polskich drogach wodnych. Podróżnik opisał w sposób przystępny najważniejsze drogi wodne Polski. Każdy odcinek został opisany w sposób praktyczny z uwzględnieniem szczegółowego kilometrażu. Autor…
Zobacz więcejNapisany z pasją przez jednego z najbardziej doświadczonych wodniaków przewodnik jest wyśmienitą lekturą wakacyjną oraz bardzo przydatnym narzędziem podczas każdego rejsu po Wielkiej Pętli Wielkopolski. To obowiązkowy element wyposażenia każdej barki, żaglówki i łódki pływającej tą malowniczą drogą…
Zobacz więcej